Det fria ordet

Under de senaste dagarna har jag svepts med i de stora tankarna och orden.
Det är Mormor som använder stora ord med vana och träffsäkerhet, jag gör det i allmänhet inte. Så fort jag ger mig på ord som tro och frihet börjar jag stappla. När jag tar dem i min mun börjar jag nästan direkt, som på reflex, häva ur mig floskler och klichéer.
Det som kommer ur mig är tomma ekon.

Men långsamt började frihetstanken slå sig in, och jag upptäckte att jag har ord för min frihet.
För även om jag inte vill dela det begränsade fältets preferenser
och även om deras ord inte är de jag representrerar eller uttalar
så är samma frihet min.

Det fria ordet

Frihet är de långa tankarnas tid, att äga den tiden.
Frihet är att ha mentala vingar under skulderbladen,
att våga låta tanken öppna, omfatta eller brytas ner.
Frihet är att se mer än den uppritade katografin.