Barnsagor


Detta tillägnas min fysiskt påtagliga akilleshäl: mina blodröda trådar av kravlös kärlek.

Med jämna mellanrum lämnar ni vitsippor efter er på asfalten.
Jag tänker på känslor i kretslopp och låter barnsagorna vara förförståelsen.

Den lille prinsen säger: var och en har ansvar för sitt eget alfabet

Det är ni som äger företräde och jag,
jag bänder upp min bröstkorg och ger er de svåraste orden.

Visa för barnet hur andra röster gömmer sig i dess röster,
genom att lägga ett snitt i dess stämband och separera muskeltrådarna


Fråga mig inte vem jag är att lära er om lärdomar.
Anledningen till att jag talar är att jag vet vilka ord de talar till er med.

Om barnet nu anklagar mig för obegriplighet,
anklagar jag barnet för logisk positivism

Om och om igen kommer ni få höra dem
innan ni kan motstå dem.

Barnet säger: varför säger du att du är när det är jag som vill vara

Om och om igen blir ni tystade
innan ni talar istället för att bli talade till.

Barnet säger: Ge mig många språk i present

Jag lovar mig själv att inte lära er att veta bättre.