Kalkylerande

Jag vill inte definiera kultur.
Jag vill inte heller prognostisera kulturen enligt väderleksrapportens diskursiva kartografi.
För mig är allting kulturellt, och jag håller fast vid illusionen om att kulturen kan reducera ekonomiskt värde till kulturell nytta. Denna illusion tar form i tron på att kulturen är oberoende och gränslös. Kultur kan inte kapitaliseras, tänker jag krampaktigt, den kan inte kontrolleras.

En sådan vanföreställning är förödande för vilken kritisk potential som helst.
Jag lider av ideologiskt storhetsvansinne.

Im busy finding culture where numbers exist

Det är min ignoranta synvilla som hindrar mig från att se. Min perception räcker inte till för att upptäcka dollartecknen bakom rättstavningsprogrammerade textmassor. De kapitalstarka källförteckningarna som är länkade till estetisk och intellektuell stimuli är osynliga.

I själva verket är ekonomin, kapitaliseringen och värderandet, högst påtaglig.
Ekonomin är inpräntad i det mesta vi tror oss veta om livet;
sex och ekonomi - reproduktion och produktion.
Den ekonomiska logiken är en materiell realitet och metahistorisk ofrånkomlighet i våra val, handlingar, kroppar, känslor och självförståelse.

Mitt språk är mobiliseringen av motstånd.